MVM GO Blog
Utolsó módosítás: 2022.08.29

 

Honnan indult az elektromos autózás története? Hogyan is működik egy e-autó? Miért jó elektromos autót használni? Kiknek érdemes elektromos autót választani? Az alábbiakban néhány érdekességet és hasznos információt szedtünk össze az elektromos autózásról.


Az elektromos autó története

 

Kezdjük rögtön az elejéről, hiszen az elektromos autók története egészen az 1800-as évek elejére nyúlik vissza. Ráadásul magyar kötődése is van a kezdeteknek, hiszen…

  • Jedlik Ányos alkotott meg egy olyan villanymotort, amelyet egy kis kocsi meghajtására használt.
  • Nem sokkal később, úgy 1834-35 körül az amerikai Thomas Davenport épített egy kis elektromos autót.
  • Már 1865-nél járunk, az elektromos autók történetének sarkalatos pillanatában, amikor is Gaston Plante francia fizikus feltalálta az első újratölthető elektromos akkumulátort.
  • Az 1890-es években William Morrison megépítette az első sikeres amerikai székhelyű elektromos járművet. Az autó teljesítménye 6-12 km/h között mozgott, azonban a 100 mérföldes hatótáv forradalminak számított.

 

  • A 19. század végén Thomas Edison hozzálátott küldetéséhez, hogy hosszú élettartamú akkumulátorokat hozzon létre abban a hitben, hogy a jövőben az elektromosság fogja működtetni az autókat.
  • A 20. század elejére viszont az emberek a benzines autók felé fordultak, mivel olcsóbb volt, mint egy elektromos, illetve nagyobb távot is tudtak megtenni vele
  • Az 1970-es évekre azonban újra nagyobb teret kezdtek hódítani az elektromos autók, hiszen kezdtek fontossá válni a környezetvédelmi törekvések
  • Az 1990-es években jelent meg az első sorozatgyártású hibrid jármű, majd 1997-ben megjelent a Toyota Prius. Az elektromosautó-ipar fejlődése ellenére az autógyártók továbbra is vonakodtak túl sok erőforrást fektetni az elektromosautó-gyártásba.
  • 2006-ban a Tesla Motors legyártja a Tesla Roadstert.
  • Majd eljutunk a 2010-es évekhez, amely a legnagyobb hatással volt az elektromos autókra. Míg 2010-ben világ elektromos autóinak állománya 14 260 db volt, ez a szám 3 millió fölé emelkedett 2018-ra. És ez a szám azóta is rohamosan emelkedik, 2021-re már több mint 10 millió tisztán elektromos autó gurul a világ útjain.

A jövő egyértelműen az elektromos autóké, már csak az a kérdés, hogy mennyire van közel ez a jövő?

mvmgo.hu



 

Hogyan működik egy elektromos autó?


Kezdjük azzal, hogy mikor beszélünk igazán elektromos autóról. Ezt a kifejezést akkor használhatjuk, ha tisztán elektromos, tehát belső égésű motort nem használó járművekről beszélünk. Az elektromos autókban elektromos motor nyújtja a hajtóerőt, de ezzel valószínűleg semmi újdonságot nem mondunk. Ezek a motorok az újratölthető akkumulátorokból nyerik az energiát, amelyek általában az autó padlója alatt találhatók meg. Ezek az akkumulátorok tárolják a villamos energiát és elektromos hálózatra csatlakoztatva tölthetők.

A legtöbb elektromos autó egyetlen motort használ az autók meghajtására. 

Azonban sok teljesítmény-orientált e-autó két motort használ a nagyobb teljesítmény érdekében – általában egyet elöl és egyet hátul. 

A hárommotoros beállítások ritkák, de nem ismeretlenek, míg vannak olyan komoly elektromos hiperautók, amelyek négyet is használnak.

Az elektromos autók akkumulátorcsomagjai cellák kötegeiből állnak – egy kicsit hasonlóan ahhoz, ahogyan egy TV távirányítója több elemet használ egyszerre.

Az elektromos autóknak különböző típusai vannak:

  1. Akkumulátoros elektromos autó: jelenleg ez a legelterjedtebb e-autó típus
  2. Üzemanyagcellás elektromos jármű: közismertebb nevén hidrogénautó. A meghajtáshoz szükséges energiát nem akkumulátorban, hanem folyékony hidrogén formájában tárolja és ezt alakítja át elektromos energiává. Az előnye az, hogy gyorsabban feltölthető, mint akkumulátoros társai, mindössze néhány perc alatt, azonban nagyon kevés hidrogénes töltőállomás érhető el és az autók is sokkal drágábbak, ezért egyelőre ez a típus nem mostanában fog elterjedni
  3. Kiterjesztett hatótávolságú elektromos autó: nagyon hasonlóan működnek, mint az akkumulátoros elektromos autók, de rendelkeznek egy kicsi benzin- vagy dízelmotorral is. Ennek a motornak az a feladata, hogy szükség esetén töltse az akkumulátort, így lesz alkalmas az autó nagyobb távok megtételére külső akkumulátortöltés nélkül is. Ezek az autók azonban egyre ritkábbak.

Az elektromos autók töltése:

Az e-autók otthon is tölthetők, de gyorsabb a feltöltés a nyilvánosan elérhető töltők használatával.

Az otthontöltés veszélyes egy otthoni konnektorból, hiszen ezeket nem elektromos autók töltésére tervezték. Ezért az a legbiztonságosabb, ha az erre a célra fejlesztett otthoni falitöltőt használunk, amelyek sokkal több energiát biztosítanak, mint egy hagyományos konnektor. 

A nyilvános töltők száma egyre növekszik a világban, így itthon is már számos töltő elérhető az utakon. A töltési sebesség változhat, attól függően, hogy milyen töltőt használunk. Vannak akár 350 kW-os gyorstöltők is, amelyek kevesebb, mint fél óra alatt töltik fel az erre kompatibilis autókat.

mvmgo.hu



 

5+1 érv, amiért érdemes elektromos autót választani


1. Adókedvezmények

Az elektromos járművekre nincs cégautó adó, vagyonszerzési illeték, és nem kell fizetni súlyadót.    

2.    Minimális fenntartási költség

Az elektromos járművek szerviz- és karbantartás igénye jelentősen alacsonyabb, hiszen nincsenek az autóban azok az alkatrészek, amelyek egy hagyományos gépjárműben gyakran meghibásodnak, mint például a fosszilis üzemanyagot használó motor, hagyományos értelemben vett sebességváltó, önindító, kipufogó, generátor, turbófeltöltő kettőstömegű lendkerék, vagy kardántengely. 


3.    Alacsony üzemanyagköltség

Egy elektromos autó töltési költsége meglepően alacsony, lényegesen kevesebbet kell üzemanyagra költenünk, mint a benzines vagy dízeles járműveknél. Az sem hátrány, hogy a közlekedés költségét közvetlenül nem befolyásolják a nemzetközi olajárak. Az éjszakai otthontöltés is lehetőség az e-autó használóknak, ráadásul a legtöbb városban a közterületeken és a bevásárlóközpontokban vannak már kizárólag elektromos járművek számára fenntartott parkolóhelyek ingyenes töltési lehetőséggel.

4.    Fenntarthatóbb megoldás

Hazánkban is komoly környezeti probléma a légszennyezés, amely ellen az elektromos autók választásával is tudunk tenni. A villanyautók sokkal kevésbé terhelik a környezetünket, mint a dízeles vagy benzines társaik. A magyar utakon futó elektromos autók széndioxid-kibocsátása 73%-kal alacsonyabb, mint egy 14 éves átlagéletkorú gépkocsié.

5.    Kényelem

Nincs alapjáraton járó motor, nincsenek robbanások, csak az észrevétlenül forgó villanymotor. A hagyományos belsőégésű autók megállás nélkül rázzák az autó karosszériáját és az utasokat, míg az elektromos autóknál tovább fokozza a vezetés élményét, hogy meglepően csendes és sima a jármű közlekedése.    

+1   Dinamikus gyorsulás

Már indulástól rendelkezésre áll a gyorsuláshoz szükséges nyomaték, nincs megtorpanás, nincs turbólyuk, nincs sebességváltás. A dinamikus gyorsulás fokozza a vezetési élményt.

mvmgo.hu



 

Energiamegtakarítás, CO2 kibocsátás

 

Az alábbi infografika azért készült, hogy megmutassa, hogyan alakult 2021-ben az elektromos töltőpontok használata. Az is látható, hogy mennyivel kevesebb széndioxid-kibocsátással jár egy elektromos autó használata.

Az információs anyagot a Jövő Mobilitása szövetsége készítette, amelynek az MVM Csoport is a tagja.  

 

Elektromos töltőpontok - Infografika

Elektromos autók - Infografika

mvmgo.hu




Kinek éri meg elektromos autót választani?

 

1. Ha kiemelten törődsz a környezeteddel és fontos számodra a fenntartható közlekedés.

2. Ha főként városban közlekedsz, például a napi ingázáshoz használod otthonról a munkahelyedre és onnan vissza.

3. Ha nem teszel meg túl nagy távolságokat a hétköznapokban. Ilyenkor például sokkal jobb választás egy villanyautó, mint egy hagyományos.

4. Ha a városban parkolsz és nem szeretnél naponta akár több ezer Ft-ot fizetni a parkolásért.

5. Ha a munkáltatód biztosít elektromos töltőket ott, ahol dolgozol.

6. Ha olcsó fenntartási költségekre vágysz.

7. Ha szeretsz gyorsan gyorsulni úgy, hogy közben az autónak nincs hangja.

 

mvmgo.hu